Sociale activering

Sinds medio 2010 houdt Jong Actief zich bezig met sociale activering van jongeren uit ’s-Hertogenbosch en omstreken. Jong Actief is onderdeel van het BOSA (Bondgenootschap Sociale Activering) ’s-Hertogenbosch. Bij dit bondgenootschap zijn tien partijen aangesloten die in opdracht van de Gemeente ’s-Hertogenbosch sociale activeringstrajecten uitvoeren.

Het doel van de sociale activering is het motiveren van de betreffende jongeren om naar eigen vermogen deel te nemen aan de maatschappij. Dit begint vaak bij het binnenwandelen bij Jong Actief voor een kop koffie en een praatje. Vanuit daar wordt er gekeken waar de interesses van een jongere liggen en hoe hij/zij de aanwezige tijd bij Jong Actief zou willen invullen. Het bouwen van een dagritme en het behalen van successen staat centraal. Op het moment dat een jongere zover is dat dit dagritme er is, worden met de jongere samen lange termijn doelen opgesteld waaraan constructief gewerkt wordt. Uiteindelijk kan er bij Jong Actief structureel gewerkt worden in de vorm van dagbesteding en/of gere-integreerd worden naar school en/of werk.

De coaching en begeleiding op het gebied van sociale activering, dagbesteding, re-integratie en jobcoaching wordt sinds 2011 gekeurd door ‘Blik op werk’. Jong Actief heeft nu drie jaar op rij het keurmerk gekregen.