Re-integratie en jobcoaching

Jong Actief vervult een re-integratiefunctie voor jongeren. Onder andere voortkomend uit sociale activering worden jongeren in de vorm van een re-integratietraject gecoacht en begeleid in hun oriëntatie op verschillende beroepen, leren zij te solliciteren, wordt er een arbeidsritme opgebouwd en vind er uiteindelijk toeleiding naar betaald werk of scholing plaats. Op de nieuwe werkplek kan ook nazorg geboden worden in de vorm van jobcoaching.

De duur van een re-integratietraject bij Jong Actief varieert tussen de 6 en 12 maanden, met een uitloop tot 18 maanden. Centraal in het re-integratietraject staan de interesses en capaciteiten van de jongere om op deze manier duurzaamheid en realisme in de uitwerking van het traject na te streven.

De coaching en begeleiding op het gebied van sociale activering, dagbesteding, re-integratie en jobcoaching wordt sinds 2011 gekeurd door ‘Blik op werk’. Jong Actief heeft nu drie jaar op rij het keurmerk gekregen.