Geschiedenis

De stichting is opgericht in 2009. Door het onderzoek naar maatschappelijke betrokkenheid onder jongeren direct in de praktijk te brengen, hebben de jongeren en vrijwilligers de boodschap van het onderzoek verspreid. Sterker nog: zij hebben de boodschap verder ontwikkeld en van deze boodschap hun eigen verhaal gemaakt.

In september 2014 vierde JA haar vijfjarig bestaan en kan daardoor reflecteren. De organisatie heeft in deze jaren veel over zichzelf geleerd van haar jongeren en vrijwilligers. Al vijf jaar lang bewegen jongeren en daarmee de stichting. We blijven groeien voor eigen en andermans ontwikkeling.

Als we terugkijken dan is de sfeer waarin er gewerkt, maar vooral de stem van de jongeren enorm belangrijk. De stem van de jongeren wordt begrepen als je de tijd neemt hun levensverhaal te leren kennen. Bij Jong Actief is er de aandacht om je eigen verhaal te vertellen en het te verrijken met zelfreflectie, talent en sociale, culturele en maatschappelijke inzichten. Er is de vrijheid om je eigen verhaal te delen of misschien nog te bewaren. De stem die je uitdrukt wordt gehoord. Vreemd gedrag dat vaak wordt onderdrukt kan en mag hier. Sommige mensen zijn nu eenmaal rafelig. Iemand die zijn rafels eraf wil knippen heeft de schaar zelf in handen.

Jong Actief levert op deze manier een bijdrage aan het herschrijven van het eigen levensverhaal. Jongeren kunnen weer succes ervaren, krijgen zelfinzicht en leren waar hun talenten en mogelijkheden liggen. Je kunt er jezelf opnieuw uitvinden. Er is een metafoor van verhalen, het verhaal wordt telkens vernieuwd, het is niet vast omlijnd en daarom steeds opnieuw door jongeren in te vullen. Jong Actief is zo bezien het eiland waarop jongeren een boot kunnen bouwen om weer verder te kunnen reizen.